PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA NA LEKCJACH HISTORII W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STRZYŻOWIE.

Przedmiotowy system oceniania z historii pozwala na uświadomienie sobie rzeczywistej korelacji miedzy wymaganiami, a ocenianiem wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów.

I. Przedmiotem oceny są:

Wiadomości i umiejętności według Programu Nauczania Historii i Społeczeństwa w klasach IV-VI.

Zaangażowanie w proces nauczania-uczenia się ( aktywność ).

II. Informacja n-la o sposobie oceniania.

1. Informacje o terminie, formie i zakresie sprawdzianów podawane są z tygodniowym wyprzedzeniem.

2. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może napisać sprawdzianu w określonym terminie, może ( nie musi ) to uczynić w innym terminie.


3. Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu, a uzyskana ocena z poprawy jest wpisana obok oceny pierwszej.

4. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie.


5.Uczeń w ciągu semestru może zgłosić dwa razy, że nie przygotował się do lekcji.


6. Za to, że nie odrobił pracy domowej, lub brak zeszytu uczeń traci jeden punkt dawany za aktywność na lekcji.


7. Zebranie 5-ciu punktów za aktywność jest równoznaczne z oceną bardzo dobrą wpisaną do dziennika.

8. W dzienniku oceny zapisywane są cyframi w odpowiednich rubrykach: odpowiedzi, praca pisemna, aktywność.


9. Zachowanie ucznia nie ma wpływu na ocenę z przedmiotu.

10. Końcowa ocena osiągnięć edukacyjnych za I semestr, lub cały rok szkolny nie jest średnią ocen cząstkowych w I czy II semestrze roku szkolnego.

III. Kryteria wymagań na daną ocenę.

1.Kryteria wiadomości i umiejętności , z kryteriami tymi są zapoznani uczniowie.

 

2.Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej ( sprawdziany, kartkówki, prace domowe ):


rozumienie tematu........................................20%

stopień wyczerpania materiału.....................30%
posługiwanie się wiedzą i pojęciami............40%
konstrukcja pracy i jej szata graficzna............10%

3.Kryteria ocen ze sprawdzianu pisemnego.

ocena

minimum na ocenę

Celujący

Bardzo dobry

Dobry

Dostateczny

Dopuszczający

Niedostateczny

powyżej 100%

100% -90%

89% -75%

74% -50%

49% - 31%

poniżej 30%

4. Kryteria ocen odpowiedzi ustnych.

celujący - odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, spełniając kryteria oceny bdb., wykracza poza obowiązujący program nauczania.

bardzo dobry - odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związku między nimi.

dobry - odpowiedź samodzielna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem treści, nie wyczerpuje zagadnienia.

dostateczny - odpowiedź odbywa się przy pomocy nauczyciela, występują nieliczne błędy rzeczowe , ale uczeń zna najważniejsze fakty.

dopuszczający - wymagane jest przynajmniej 40% wiedzy i umiejętności przewidzianych dla pracy pisemnej, liczne błędy w zakresie wiedzy i w sposobie jej prezentowania, uczeń zna podstawowe fakty i przy dużej pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi.

niedostateczny - odpowiedź nie spełnia wymagań podanych wyżej kryteriów ocen pozytywnych.

IV. Narzędzia i czas pomiaru osiągnięć uczniów

Klasowy system semestralnego oceniania z historii

Formy aktywności

Częstotliwość w semestrze

Sprawdzian, test

Kartkówki

Odpowiedzi ustne

Praca z zeszytem ćwiczeń

Analiza tekstu źródłowego

Aktywność na lekcji

Praca długoterminowa

2-3

2 -4

3

ocena po sprawdzeniu przez nauczyciela 2

1

według ustalonych kryteriów

1

 

V. Ocenianie prac długoterminowych

Praca zadana do wykonania w dłuższym okresie czasu wymaga wiedzy i umiejętności. Wymaga indywidualizacji, obiektywizmu, wskazania mocnych i słabych stron ucznia. Jest motywacją i dowartościowaniem ucznia.

Na przykładzie wykonania albumu – Moja miejscowość - punktacja przedstawia się następująco.

1.Właściwe rozumienie i charakterystyka elementów treści albumu...........10 pkt.

2.Ciekawy dobór wiedzy regionalnej i historycznej..................................20 pkt.

3.Układ graficzny...................................................................................5 pkt.

4.Staranność wykonania.........................................................................5 pkt.
5. Projekt okładki...................................................................................5 pkt.

6.Poprawnośc pod względem językowym................................................5 pkt.

 

 

Punktacja

Oceny

50 - 48 pkt.

47 - 42 pkt.

41 - 35 pkt

34 - 29 pkt

28 - 20 pkt

19 i mniej pkt

Celujący

Bardzo dobry

Dobry

Dostateczny

Dopuszczający

Niedostateczny