PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA NA LEKCJACH HISTORII W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STRZYŻOWIE. Przedmiotowy system oceniania z historii pozwala na uświadomienie sobie rzeczywistej korelacji miedzy wymaganiami, a ocenianiem wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów. I. Przedmiotem oceny są: Wiadomości i umiejętności według Programu Nauczania Historii i Społeczeństwa w klasach IV-VI. Zaangażowanie w proces nauczania-uczenia się ( aktywność ). II. Informacja n-la o sposobie oceniania. 1. Informacje o terminie, formie i zakresie sprawdzianów podawane są z tygodniowym wyprzedzeniem. 2. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może napisać sprawdzianu w określonym terminie, może ( nie musi ) to uczynić w innym terminie.
4. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie.
8. W dzienniku oceny zapisywane są cyframi w odpowiednich rubrykach: odpowiedzi, praca pisemna, aktywność.
10. Końcowa ocena osiągnięć edukacyjnych za I semestr, lub cały rok szkolny nie jest średnią ocen cząstkowych w I czy II semestrze roku szkolnego.
III. Kryteria wymagań na daną ocenę. 1.Kryteria wiadomości i umiejętności , z kryteriami tymi są zapoznani uczniowie.
2.Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej ( sprawdziany, kartkówki, prace domowe ):
stopień wyczerpania materiału.....................30% 3.Kryteria ocen ze sprawdzianu pisemnego.
4. Kryteria ocen odpowiedzi ustnych. celujący - odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, spełniając kryteria oceny bdb., wykracza poza obowiązujący program nauczania. bardzo dobry - odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związku między nimi. dobry - odpowiedź samodzielna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem treści, nie wyczerpuje zagadnienia. dostateczny - odpowiedź odbywa się przy pomocy nauczyciela, występują nieliczne błędy rzeczowe , ale uczeń zna najważniejsze fakty. dopuszczający - wymagane jest przynajmniej 40% wiedzy i umiejętności przewidzianych dla pracy pisemnej, liczne błędy w zakresie wiedzy i w sposobie jej prezentowania, uczeń zna podstawowe fakty i przy dużej pomocy nauczyciela udziela odpowiedzi. niedostateczny - odpowiedź nie spełnia wymagań podanych wyżej kryteriów ocen pozytywnych.
IV. Narzędzia i czas pomiaru osiągnięć uczniów Klasowy system semestralnego oceniania z historii
V. Ocenianie prac długoterminowych Praca zadana do wykonania w dłuższym okresie czasu wymaga wiedzy i umiejętności. Wymaga indywidualizacji, obiektywizmu, wskazania mocnych i słabych stron ucznia. Jest motywacją i dowartościowaniem ucznia. Na przykładzie wykonania albumu – Moja miejscowość - punktacja przedstawia się następująco. 1.Właściwe rozumienie i charakterystyka elementów treści albumu...........10 pkt. 2.Ciekawy dobór wiedzy regionalnej i historycznej..................................20 pkt. 3.Układ graficzny...................................................................................5 pkt. 4.Staranność wykonania.........................................................................5 pkt. 6.Poprawnośc pod względem językowym................................................5 pkt.
|
|