Wymagania edukacyjne, kryteria wystawiania ocen
Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych.
Ustala się ogólne kryteria ocen z informatyki:
1.Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- •Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania informatyki w danej klasie;
- •Prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia;
- •Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe
- •Osiągnął sukcesy w konkursach i olimpiadach informatycznych na szczeblu wojewódzkim, rejonowym lub krajowym;
1.Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- •Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania informatyki;
- •Sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości;
- •Swobodnie posługuje się omawianym oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań;
- • Dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje;
- •Posiadaną wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych;
1.Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- •Posiadła niepełny zakres wiedzy i umiejętności z informatyki określonych programem nauczania w danej klasie;
- •Poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowych zadania teoretycznych i praktyczne;
- •Poprawnie posługuje się omawianym oprogramowaniem użytkowym;
- •Umiejętnie korzysta z pomocy wszelakich środków masowego przekazu
- •Zakres jego wiadomości przekracza wymagania zawarte w podstawie programowej.
- •Sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym;
1.Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- •Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania informatyki na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
- •Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela;
- •Stosuje zdobytą wiedzę do celów poznawczych i teoretycznych pod kierunkiem nauczycieli;
- •Umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego;
- •Umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe;
- • Popełnia liczne błędy merytoryczne;
1.Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- •Posiada braki w opanowaniu podstawy programowej informatyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki;
- •Rozumie pytania i polecenia;
- •Zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania;
- • Wie, czym zajmuje się informatyka i jakie programy użytkowe są omawiane;
- •Poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe;
- •Potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności;
- •Popełnia liczne błędy merytoryczne;
- •
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- •Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu;
- •Nie zna pojęć informatycznych występujących w programie nauczania;
- •Nie potrafi zastosować nabytych wiadomości do zadań praktycznych;
- •Nie rozumie poleceń i pytań;
- •Nie wie, czym zajmuję się informatyka i nie wie, jakie są jej metody;
- • Nie potrafi uruchomić omawianego programu użytkowego;
- •Nie potrafi komunikować się z systemem operacyjnym;
- W wypowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne;