Funkcję Rzecznika Praw Ucznia w roku szkolnym 2024/2025 pełni p. Marta Salla.

RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń - nauczyciel oraz uczeń - uczeń. Jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

JAK SKONTAKTOWAĆ SIĘ Z RZECZNIKIEM?

Szkolny Rzecznik Praw Ucznia przyjmuje w gabinecie specjalistów PPP w poniedziałki w godz. 7:00 - 8:00. Gabinet specjalistów znajduje się na 2. piętrze. Najlepiej spotkać się z Rzecznikiem osobiście, bo w bezpośredniej rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Można to zrobić nawet na przerwie i wtedy umówić się na spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron terminie.

Rzecznik Praw Ucznia czuwa nad przestrzeganiem praw ucznia, wynikających z obowiązujących aktów prawnych, regulaminów wewnątrzszkolnych i Statutu Szkoły. Prawa ucznia określają następujące dokumenty:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
  • Konwencja o Prawach Dziecka,
  • Ustawa o Systemie Oświaty,
  • Statut Szkoły.

Czynności podejmowane przez Rzecznika Praw Ucznia w sytuacjach spornych uczeń - uczeń:

1.     Zapoznanie się z opiniami stron sporu.

2.     Podjęcie negocjacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.

3.     Skierowanie sprawy do pedagoga szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.

4.     W razie potrzeby – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.

5.     Ustalenie sposobu rozwiązania konfliktu za zgodą Dyrektora Szkoły.

 

 Czynności podejmowane przez Rzecznika Praw Ucznia w sytuacjach spornych uczeń-nauczyciel lub inny pracownik szkoły:

1.     Zapoznanie się z opiniami stron konfliktu.

2.     Podjęcie negocjacji ze stronami.

3.     Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego.

4.     W przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu – wystąpienie do Dyrektora Szkoły
o podjęcie decyzji w sprawie.

 

Ważne telefony

116 111 – Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Numer 116 111 jest linią anonimową (dzwoniąc nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska, ani adresu zamieszkania, a numer 116 111 nie jest widoczny w rachunku za telefon, ani na billingu). Połączenia z telefonów komórkowych i stacjonarnych są bezpłatne. Linia jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12 do 20. Telefon jest przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat. Masz kłopoty w domu, w szkole, z rodzicami, czy rówieśnikami? Zadzwoń. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.116111.pl

800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – jest telefonem skierowanym do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer możesz porozmawiać ze specjalistą, który postara się Ci pomóc. Połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych w sieci Orange. Linia działa w godzinach od 8:15 do 20. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.brpd.gov.pl

Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka

Rzecznik Praw Dziecka 

ul. Chocimska 6 , 00-791 Warszawa 
telefon: (22) 583 66 00
fax: (22) 583 66 96 

e-mail: rpd@brpd.gov.pl