JĘZYK ANGIELSKI:

KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH IV-VI

CELUJĄCY

Słuchanie

Doskonale rozumie dłuższe wypowiedzi nauczyciela. Rozumie dialogi i opowiadania oraz wyszukuje szczegółowe informacje. Bez trudu uzupełnia teksty usłyszanymi elementami.

Mówienie

Wykazuje się bardzo dobrą znajomością realiów angielskiego obszaru językowego (położenie geograficzne, święta, zwyczaje). Posiada zakres słownictwa wykraczający poza materiał. Mówi płynnie, bez zawahania, z dobrym akcentem.

Czytanie

Rozumie tekst zawierający słownictwo wykraczające poza materiał nauczania. Potrafi szybko wyszukać informacje w trudnym i nieznanym tekście.

Pisanie

Nie popełnia błędów w pisowni, bardzo dobrze buduje zdania używając bogatego słownictwa i dobrze dobranych form gramatycznych.

Gramat./ Słown.

Znajomość słownictwa znacznie przekracza program nauczania. Formy gramatyczne używane przez ucznia są bardziej skomplikowane i przekraczają program gramatyki .

BARDZO DOBRY

Słuchanie

Potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów. Potrafi zrozumieć kluczowe informacje w różnorodnych tekstach i rozmowach. Potrafi z łatwością rozróżnić dźwięki. Uczeń z łatwością rozumie polecenia nauczyciela. Potrafi wydobyć potrzebne informacje i przedstawić je w formie pisemnej.

Mówienie

Potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość. Mówi spójnie, bez zawahań. Posługuje się poprawnym językiem, popełniając niewiele mało znaczących błędów. Umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie. Bez trudu można go zrozumieć.

 

Czytanie

Czyta poprawnie teksty i poznane wyrazy z właściwą intonacją. Potrafi posługiwać się słownikiem.

Pisanie

Potrafi napisać zdanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Potrafi w spójny sposób zorganizować tekst. W zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty. Pisze teksty o odpowiedniej długości. Używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Gramat./ Słown.

Potrafi poprawnie operować prostymi strukturami. Potrafi spójnie budować zdania. Stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania. Używa poprawnie niektórych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym. Dysponuje dużym zakresem słownictwa dla wyrażenia myśli i idei.

DOBRY

Słuchanie

Potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów. Potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji. Potrafi rozróżniać dźwięki oraz zrozumieć polecenia nauczyciela.

Mówienie

Przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomości. Potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem. Posługuje się w miarę poprawnie językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy. Dysponuje zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei. Umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie. Można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności.

Czytanie

Czyta poprawnie tekst, ale może mieć kłopoty z przeczytaniem trudniejszych i dłuższych wyrazów. Rozumie ogólny sens tekstu w zakresie przerobionego materiału.

Pisanie

Pisze czytelnie i na ogół potrafi napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury gramatyczne i słownictwo. Pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne. Używa w miarę prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Gramat./ Słown.

Potrafi poprawnie operować większością prostych struktur. Potrafi budować zdania w większości przypadków spójne. Na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania. Używa poprawnie niedużej ilości elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym.

 

DOSTATECZNY

Słuchanie

Potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów. Potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną. Potrafi rozróżnić większość dźwięków. Zazwyczaj potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela.

Mówienie

Czasami potrafi z powodzeniem przekazać wiadomości. Potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem. Posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów. Dysponuje ograniczonym zasobem słownictwa. Można go zazwyczaj zrozumieć. Czasami zabiera głos w rozmowie.

Czytanie

Czyta poprawnie większość wyrazów. Umie przeczytać tekst prosty tak, aby był zrozumiały. Ma trudności z wyszukiwaniem w tekście potrzebnych informacji.

Pisanie Potrafi napisać pełne zdania, proste struktury i słownictwo. Używa czasami nieprawidłowej pisowni i interpunkcji. Potrafi zorganizować tekst, który mógłby być bardziej spójny.

Gramat./ Słown.

Potrafi poprawnie operować niektórymi prostymi strukturami. Potrafi budować zdania, niekiedy spójne. Czasami używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania. Używa poprawnie ograniczonego zakresu słownictwa o charakterze bardziej złożonym.

 

DOPUSZCZAJĄCY

Słuchanie

Potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów. Potrafi rozróżnić niektóre dźwięki. Potrafi zazwyczaj zrozumieć nauczyciela, ale może potrzebować pomocy lub podpowiedzi.

 

Mówienie

Czasami potrafi przekazać wiadomość, ale z trudem. Czasami mówi spójnie ale z wahaniem. Posługuje się czasami poprawnym językiem, ale popełnia wiele zauważalnych błędów. Dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa. Rzadko próbuje zabrać głos w rozmowie. Można go zazwyczaj zrozumieć ale z pewną trudnością.

Czytanie

Bardzo często czyta wyrazy w sposób w jaki są napisane. Rozumie bardzo łatwe zdania ale ma duże problemy z wyszukaniem potrzebnej informacji.

Pisanie

Ma trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania, proste struktury i słownictwo. W tekście brak organizacji. Używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji.

Gramat./ Słown.

Potrafi poprawnie opanować niedużą ilość prostych struktur. Potrafi budować zdania, ale przeważnie niespójne. Dysponuje niewielkim zakresem słownictwa odpowiedniego do zadania. Czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa.

 

NIEDOSTATECZNY

Słuchanie

Nie potrafi zrozumieć najprostszych pytań i poleceń nauczyciela.

Mówienie

Nie umie odpowiedzieć na proste pytania, nie potrafi mówić spójnie, używa niepoprawnego języka. Nigdy nie zabiera głosu w rozmowie.

 

Czytanie

Czyta wyrazy tak jak zostały napisane. Nie potrafi zrozumieć najprostszego tekstu, jedynie pojedyncze wyrazy.

Pisanie

Nie potrafi napisać najprostszego zdania, w tym prostej struktury gramatycznej.

Gramat./ Słown.

Nie potrafi operować prostymi strukturami gramatycznymi. Nie zna podstawowego zakresu słownictwa.