Tutaj powinien być opis

Edukacja zdrowotna

Szanowni rodzice.
Od roku szkolnego 2025/2026 zostaje wprowadzona do podstawy programowej edukacja zdrowotna. Ten nowy przedmiot zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie, przynosząc kompleksowe podejście do kształcenia w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego oraz profilaktyki uzależnień.

Zajęcia będą prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. W klasie VIII zajęcia kończą się w styczniu, aby nie kolidować z przygotowaniami do egzaminu ósmoklasisty.

Nowy przedmiot różni się od wychowania do życia w rodzinie. Przede wszystkim, został rozbudowany o treści związane ze zdrowiem i aktywnością fizyczną, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, społecznym oraz środowiskowym. 

Zajęcia z obszaru zdrowia psychicznego, seksualnego lub dojrzewania mogą być prowadzone w mniejszych grupach, liczących około 12 osób (z podziałem na dziewczynki i chłopców).

Podstawa programowa edukacji zdrowotnej obejmuje jedenaście kluczowych działów tematycznych:

  1. wartości i postawy
  2. zdrowie fizyczne
  3. aktywność fizyczna
  4. odżywianie
  5. zdrowie psychiczne
  6. zdrowie społeczne
  7. dojrzewanie (wyłącznie w szkołach podstawowych)
  8. zdrowie seksualne
  9. zdrowie środowiskowe
  10. Internet i profilaktyka uzależnień
  11. system ochrony zdrowia (wyłącznie w szkołach ponadpodstawowych)

Głównym celem przedmiotu jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Pojęcie zdrowia traktowane jest szeroko i odnosi się do wszystkich sfer funkcjonowania: zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego, społecznego i środowiskowego na wszystkich etapach życia. 

Podstawa programowa zakłada prowadzenie zajęć w nurcie pedagogiki pozytywnej, która wzmacnia u uczniów:

  • motywację do działania,
  • samodyscyplinę,
  • poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu zachowań prozdrowotnych.

Nauczyciele mogą realizować zajęcia poprzez:

  • stosowanie metod aktywizujących np. burza mózgów, gry dydaktyczne ,
  • praktyczne warsztaty np. z pielęgniarką szkolną lub nauczycielem biologii, psychologiem szkolnym,
  • projekty grupowe (3-5 osób).

W świetle pogarszających się wskaźników zdrowia całej populacji, systemowe działania edukacyjne stają się niezbędne dla rozwijania umiejętności troski o holistycznie rozumiane zdrowie.

Przedmiot nie będzie obowiązkowyRodzice uczniów niepełnoletnich mają prawo złożyć pisemną rezygnację z udziału w zajęciach w sekretariacie szkoły do 25 września. 

Edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. W związku z tym:

  • zajęcia nie podlegają ocenie
  • obecność na zajęciach nie wpływa na promocję do następnej klasy
  • uczestnictwo nie ma wpływu na ukończenie szkoły

Zamiast tradycyjnego oceniania, nacisk położony jest na kształtowanie postaw prozdrowotnych oraz budowanie świadomości zdrowotnej.

Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowymi  zapisami podstawy programowej edukacji zdrowotnej oraz programem nauczania wybranym przez nauczycieli naszej szkoły.
 
Dyrektor szkoły