
Pierwszaki w akcji
Uczestnicząc w międzynarodowym projekcie "Literki w akcji" uczniowie kl. I wykonali kolejne grudniowe zadania. Pismo Braille'a Uczniowie podczas zajęć poznali podstawowe zasady pisma wypukłego Braille'a oraz dowiedzieli się, jak poszczególne punkty w systemie odpowiadają podanej literze/podanym literom. Korzystając z wytłaczanek po jajkach i kasztanów, indywidualnie tworzyli pracę techniczną. Wykorzystana w zadaniu metoda to metoda pokazu i integracji sensorycznej, a praca odbywała się na poziomie indywidualnym i grupowym. Uczniowie angażowali się w zróżnicowane aktywności, ucząc się innych alternatywnych form komunikacji, rozwijali umiejętności manualne i kreatywność. Gra "Memory" Memory to gra opierająca się na pamiętaniu rozmieszczenia papierowych talerzyków, które są ułożone na podłodze. Głównym celem tej gry było odnalezienie wszystkich par identycznych talerzyków z poznanymi do tej pory literami. Uczestnicy grali w zespołach. Zespół, który odkrył większą liczbę par, został zwycięzcą. Uczniowie zostali podzieleni na dwa zespoły otrzymując parzystą ilość talerzyków papierowych. Każdy zespół musiał przygotować talerzyki, pisząc na nich przydzielone przez nauczyciela litery. Każdą literę reprezentowały dwa talerzyki. Uczniowie ozdabiali swoje talerzyki, starając się, aby pary liter były identyczne. To dodatkowo umożliwiło rozróżnianie par podczas gry. Uczniowie zostali wprowadzeni w zasady gry oraz został wyjaśniony cel gry. Zadaniem uczniów było odnalezienie jak największej liczby par liter, które do siebie pasują. Podkreślono, że każdy ruch oraz zapamiętanie położenia liter mają istotne znaczenie. Grając w tę pełną dynamiki grę, uczniowie doskonalili umiejętność skupienia uwagi, wzmacniali pamięć oraz rozwijali strategiczne myślenie. Podczas tej wspólnej zabawy w zespole, uczniowie utrwalili poznane litery alfabetu. "Sprint literowy" Gra "Sprint literowy" to dynamiczne zadanie, które angażowało uczniów w procesie uczenia się przez ruch. W trakcie tej gry klasa została podzielona na dwa zespoły, a uczestnicy wyruszyli do kartki papieru, by zapisać litery alfabetu. Drużyny zajmowały swoje pozycje po przeciwnych stronach sali, stojąc naprzeciwko tablicy jeden za drugim. Przygotowano zestaw karteczek dla każdego zespołu, a na nich poznane litery alfabetu. Pierwszy biegacz zespołu miał za zadanie ruszyć na sygnał "start", biegnąc do kartki papieru. W trakcie biegu, musiał przejść przez umieszczoną na środku drogi szarfę, co dało element rywalizacji i zabawy. Gdy uczeń dotarł do ławeczki z kartką papieru, zapisał litery odpowiadające wylosowanej wcześniej literze drukowanej. Po zapisaniu litery, uczeń wracał biegnąc do swojego zespołu. Nauczyciel zliczał poprawnie zapisane litery przez uczestników. Każdy poprawny zapis to punkt dla drużyny. Dodatkowo zespół, który pierwszy zakończył zadanie, otrzymał dodatkowy punkt-bonus. Ogłoszono remis Gra łączyła rywalizację, ruch fizyczny i naukę liter. Uczestnicy nie tylko utrwalili litery alfabetu, ale także wzięli udział w energicznej zabawie, sprzyjającej integracji oraz aktywności fizycznej. Rozwijali umiejętności motoryczne i koordynację ruchową w niestandardowy sposób.